zondag 29 april 2012

Een boek?

In 2004 wordt Jan Kromkamp international. Hij wordt aangekondigd als zijnde de tiende Fries in Oranje. Als zijn voorgangers worden genoemd: Lenstra, Hofma, Roosenburg, Hoekema, Zuidema, Couperus, de Jong, Wildschut en Huistra.

Abe Lenstra wordt hierbij gezien als de eerste Fries in het Nederlands elftal.

Maar wanneer ben je een Fries? Als je in Friesland woont, als je Friesland geboren bent of als je ouders Friezen zijn, maar jij buiten de provincie geboren bent?

In mijn onderzoek ben ik ervan uitgegaan dat je een Fries bent als je in Friesland geboren bent. Dat betekent dat niet Abe Lenstra de eerste Fries is, maar Arie Bijvoet. De tweede Fries in Jan van Gent. Abe is pas de derde Fries.

Een en ander houdt ook in dat Germ Hofma geen zuivere Fries is. Hij heeft wel Friese ouders, maar is geboren in Sittard. Ook André Roosenburg komt niet in aanmerking: hij is geboren in Den Haag.

Met dit feit heb ik enkele uitgevers benaderd. Een uitgever toont interesse. Hij vindt mijn benadering interessant en denkt dat er wel een boek in zit. Wel moet er nog het een en ander aangepast worden. Hij stelt voor om een soort spelerspaspoort te maken en boekentips te geven.
Ook geeft hij mij de tip om uit te zoeken welke voetballers Friese voorouders hebben.

Om een lang verhaal kort te maken: het boek gaat niet door. De kosten van het fotomateriaal worden te hoog, waardoor er een te hoge afzetmarkt moet komen.

Ondertussen begin ik met deze blog. Ik krijg positieve reacties van lezers. Ook journalisten lezen mijn blog en gebruiken dit in artikelen. Enkelen doen dit ook met bronvermelding.

Ik houd ondertussen contact met de uitgever. Een paar maanden geleden word ik benaderd door dezelfde uitgever. Hij vraagt of ik ook heb gehoord dat de moeder van Marco van Basten een Fries is. Hij geeft aan interesse te hebben in een klein boekje als opwarmer voor het EK. Hij benadert een aantal potentiële sponsors.
Helaas krijgt hij een en ander niet voor elkaar.

Conslusie: Nog steeds geen boek!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten